Det var en gang i Tyskland
På 1970- og 1980-tallet falt besøkstallene ved kinoene i Vest-Tyskland kraftig. Fjernsynet hadde tatt over, og mange kinoer kjempet for å overleve. For å gjøre kinobesøket mer attraktivt startet hovedforbundet for tyske kinoer (Hauptverband Deutscher Filmtheater, HDF) en landsdekkende reklamekampanje. Målet var å møte konkurransen fra TV med et enkelt budskap: «Komm, wir geh’n ins Kino», kom vi går på kino.
Til utformingen engasjerte HDF det stuttgartske reklamebyrået Atelier Degen med grafikeren Siegfried Groß. Sloganet ble raskt fastsatt, og deretter utviklet Groß et motiv som skulle appellere til unge kinofans, som vår nåværende kinosjef, som vokste opp i Tyskland. Kampanjen startet på midten av 1970-tallet og var aktiv gjennom 1980-tallet og ble det mest kjente reklame-motivet i den tyske kinolandskapet.
Vi har sikret oss bruksrettighetene til dette koselig retro-motivet og slagordet, og har skapt en norsk versjon (og i tillegg en variant med en mann). Motivene produserer vi blant annet som klistremerker for dere å ta med.
I dag er det ikke lenger TV som er utfordringen, men f.eks. strømmetjenestene. Men hva som gjelder fortsatt er jo, at film er best på kino, og at kinoopplevelsen bare finnes på, ja, kino. Så kom dere, gå på kino!